30. 5. 2017
Autor: Michael Lapčík
Než před pár lety otevřeli svůj první podnik – Bar, který neexistuje – vydali se na výpravu do USA, kde si v místních barech vše zapisovali do notýsků, aby pak nabyté poznatky aplikovali v brněnském prostředí. Za profesním poznáním dodnes pravidelně cestují.
Letos na jaře Honza Vlachynský a Andrej Vališ, spolu se „superpandím manažerem“ Adamem Vodičkou a architektem Michalem Mačudou, odletěli na západní pobřeží USA, aby načerpali novou dávku inspirace. Tentokrát se zúčastnili konference pro majitele gastronomických podniků v Las Vegas a krom toho zvládli navštívit asi stovku restaurací a barů.
Hned po příletu do Los Angeles Adam poprvé poznal, jak chutná Amerika. A to hned ze dvou úhlů pohledu. „Působivým momentem pro mě byla návštěva míst, která člověk zná z televizních seriálových klasik. Jako třeba pláž Santa Monica, kde natáčeli Pobřežní hlídku. Máte zvláštní pocit, jako by už jste tam někdy byli. Samozřejmě pouze podvědomý.“
Tou druhou mimořádností byla vysoká úroveň lidí pracujících ve službách. Tamní standard je u nás k vidění pouze v top podnicích.
„Představu o Vegas jsem měl vždycky jasně danou. Kasina, ráj hazardu, a tím to končí. Už loňská návštěva mě ale vyvedla z omylu. Pro většinu mladších návštěvníků už není gambling tak přitažlivý. Spíš tam jezdí za jídlem a dobrými kluby,“ zdůrazňuje Andrej.
Fungování Las Vegas je založené na zábavním turismu, to je platná konstanta. V čase se však mění obsah pojmu zábava. V devadesátých letech to bylo čisté hráčství, před desetiletím už v kombinaci s každodenními megashow těch největších star globálního zábavního průmyslu.
Dnes stále obojí platí, do popředí zájmu se ale nezadržitelně derou kluby a restaurace. „Díky Vegas jsou momentálně nejlépe placenými hudebníky na světě dýdžejové. A tamní kluby celosvětově nejlépe vydělávajícími. Peníze, které je většina návštěvníků ochotná nechat v lasvegaském klubu, jsou šílené,“ potvrzuje Honza.
Město hazardu kromě největšího počtu top klubů na metr čtvereční nabízí také superzajímavé restaurace. Většina světově proslulých šéfkuchařů totiž buď restauraci v Las Vegas má, nebo ji mít chce. Je pak jednoduché je na ploše několika málo kilometrů všechny obejít. A je docela logické předpokládat, že se časem vedle takových restaurací začnou objevovat prozatím absentující koktejlové bary té nejvyšší úrovně.
Konference Nightclub & Bar Show každoročně pořádaná v Las Vegas sice není žádným mixologickým svátkem, ale díky programu koncipovanému na míru provozovatelům amerických barů snadno zjistíte, jak nad personalistikou, ekonomikou stavbou menu, marketingem a dalšími provozními aspekty přemýšlí zaoceánský barový svět.
Část poznatků je bohužel z kulturních, právních či jiných důvodů do Česka nepřenositelná. Třeba čekání. „Nejen před vyhlášenými kluby, ale i restauracemi nebo bistry stáli lidi ve frontách. Jsou tedy ochotni si na něco dobrého počkat. To se u nás neděje. Možná dědictví toho, že jsme ve frontách stáli 40 let,“ přemýšlí Andrej.
Je zaznamenáníhodné, že všechny ty desítky trendy restaurací, které čtveřice z Brna stihla v USA navštívit, nějakým způsobem pracují s fenoménem small plates. Tenhle již několik let se prosazující koncept si lze představit jako servírování více chodů po několika menších porcích, jež spolustolovníci navzájem sdílejí.
„Naše generace nevydrží dlouho u jedné věci. Chceme od života neustálý přísun zážitků a přesně to small plates umožňují. K čemu jíst celý velký steak, když po třech soustech vím, že je sice fakt skvělý, ale už mě trochu přestává bavit a raději bych ochutnal něco dalšího? Navíc mini servisy působí na stole provokativně, vybízejí k interakci. Určitě něco takového hodláme využít v našem dalším podniku,“ vysvětluje Honza.
Čtvrtý koncept tvůrců Baru, který neexistuje a spol. bude od příštího roku fungovat na brněnském Zelném trhu. Má jít o restauraci s uvolněnější klubovou atmosférou, barevnými světly a hlasitější hudbou. „Na naší americké výpravě jsme si několikrát potvrdili, že taková kombinace skutečně může fungovat,“ dodávají.
K třetím narozeninám dostal Super Panda Circus nové koktejlové menu i hromadu interiérových úprav. Přijdete si zahrát se svým barmanem o drink?
Kampaň na dva miliony korun trvala jediný den. Z barmanské limonády se stal profesionální produkt.
Newyorský barman Steve Schneider popisuje, co všechno musí splňovat správný týpek míchající drinky za barem.