28. 10. 2014
Rumový klubista – tak nějak by se charakterizoval Miguel Smith, ambasador barbadoského rumu Mount Gay, který vystoupil v programu nedávné Prague Bar Show. S láskou ke konkrétnímu rumu se prý totiž lidé na karibském ostrovu už narodí. Značka Mount Gay se letopočtem 1703 hlásí k dlouhé tradici výroby rumu na Barbadosu.
Jak vypadá život rumového ambasadora?
Každý den je rozdílný. Mohu být v kanceláři, vyřizovat e-maily, komunikovat s barmany či pracovat na prototypech nových výrobků, což ale není tak časté. Pak hodně cestuji. Vlakem, letadlem, autobusem, taxi i jezdícími schody.
Kam nejčastěji vedou vaše cesty?
Mým působištěm je především Velká Británie, Evropa a Asie. Neřekl bych, že existuje země nebo trh, který by pro naši společnost byl významnější než ostatní. Jak jde rok za rokem, postupně začínáte navštěvovat ta samá místa. Mimochodem, v Praze jsem však poprvé. Kalendář si přizpůsobuji dle požadavků přicházejících z různých míst světa. 85 procent práce udělám v Londýně, kde mám kancelář.
Co jste v Praze navštívil?
Slyšel jsem o spoustě skvělých pražských barů a také barmanských talentech téhle země. Potkal jsem úžasné lidi z AnonymouS, Black Angel’s i Hemingwaye. Ale když do nějaké země zamíříte poprvé, váš rozvrh obyčejně bývá značně natřískaný. Bylo by fajn navštívit místní rumové bary. Ale to můžu, až si budu jist, že jsem tady pro značku Mount Gay odvedl maximum.
Jak jste se dostal k rumu a svému povolání?
To je ta nejzajímavější otázka. Osobně se domnívám, že každý ambasador, a je jedno jaké značky, by měl svou pouť začít jako barman. Já jsem to řemeslo dělal 18 let, podle čehož poznáte, jak jsem už starý. Vždycky jsem miloval rum a ten od Mount Gay obzvlášť. Můžete si myslet, že to tvrdím, protože jsem chlápek z Mount Gaye, ale říkám to zcela upřímně. Na Barbadosu totiž lidé na rum nahlíží jako Brazilci na fotbal. Narodíte se v klubových barvách, stejně jako váš otec i děda, a nikdy je neměníte. No a v naší rodině se vždycky pil Mount Gay.
Celých těch 18 let jste strávil za barem?
Otevřel jsem na Barbadosu respektovanou restauraci, spolupracoval s michelinskými kuchaři, trénoval personál v hotelech. V roce 2007 jsem přešel do sítě londýnských prohibičních barů. To mě neskutečně bavilo. Pracovali jsme na každém detailu. Používali jsme parádní křišťálové sklenice, v té době vídané jen v luxusních hotelech, připravovali vlastní sirupy a vyvíjeli své míchané pomerančové džusy, třeba ze sedmi různých druhů pomeranče. Dařilo se, někdo někomu o mně řekl něco hezkého, až mi jednou zazvonil telefon. Ahoj, jsem z Mount Gaye a nabízím vám zajímavou práci. Hovor jsem típnul, protože jsem si myslel, že si ze mě mí přátelé tropí legraci. Telefon naštěstí zazvonil podruhé a já jsem tak dostal ke svému současnému jobu.
Vypadá to, že vás práce hodně baví.
Mám pocit, že jsem se narodil přesně pro ni. Dostat se k ní ale byl zdlouhavý proces, musel jsem jít krůček po krůčku. Pokud po mně barmani chtějí recept na to, jak se stát ambasadorem, tak žádný takový neexistuje. Každý si musí vyšlapat svou vlastní cestu. Můžu dát snad jen jednu radu. Danou značku milujte, pijte a věřte jí.
Četl jsem, že konkurenceschopnost barbadoských výrobců narušují nerovné daňové podmínky v regionu.
Ano, výrobci rumů na Portoriku nebo Panenských ostrovech mají od vlády naordinované daňové úlevy. Výrobní náklady neustále stoupají, takže je pro nás obtížné konkurovat jejich cenové politice.
Jak to chcete řešit?
Jednoduše. Kvalitou. Vím, že umíme vyrobit lepší rum než oni. V našem sortimentu naleznete samé prémiové produkty. Nikoliv kvůli marketingu, ale obsahu.
K třetím narozeninám dostal Super Panda Circus nové koktejlové menu i hromadu interiérových úprav. Přijdete si zahrát se svým barmanem o drink?
Kampaň na dva miliony korun trvala jediný den. Z barmanské limonády se stal profesionální produkt.
Newyorský barman Steve Schneider popisuje, co všechno musí splňovat správný týpek míchající drinky za barem.