19. 2. 2015
Autor: Michael Lapčík
Létající pivovar. Kočovný. Gypsy brewery. Už podle toho sousloví je docela zřejmé, o co jde. Pivovar (lidé) bez vlastního pivovaru (technologie).
Kočovníci jsou záležitostí posledních let a tento fenomén zasáhl i náš středoevropský prostor. Jestli vás zajímá výčet českých pivovarů, které vaří na cizím, podívejte se třeba sem. Většinou hovoříme o nepravidelných várkách a pivech speciálního charakteru, často o vyšší stupňovitosti.
Jak nevýslovné je to potěšení, že na tuto produkci narazíte i v některých pivnicích, které minipivovarnickou scénu podrobně sledují. Já jsem si zajímavou zkušenost tento týden odnesl z brněnského pubu U Dvou přátel. Povedený večer jsem tam zakončil lahvovou třetinkou Imperial IPA kočovného pivovaru Hellstork ze slovenské Senice.
Lahvinka za 110 korun nabídla osmnáctistupňové pivo tmavě jantarové barvy. V chuti se projevil výrazný karamel doprovázený ovocnými tóny, naopak sotva postřehnutelné bylo sycení oxidem uhličitým. Moje velká spokojenost nekoresponduje s jen velmi lehce nadprůměrným hodnocením pivních geeků na ratebeer.com, ale já se přece jen nevydávám za nějakého profesionálního degustátora.
Naprosto nejzajímavějším údajem týkajícím se Imperial IPA je jeho navařené množství. Borci z Hellstorku ho do distribuce pustili v pouhopouhých 100 třetinkách. Do pubu se dostaly čtyři, na etiketě té mojí se vyjímalo fixou napsané pořadové číslo 78.
„Dělávají malé várky absolutně pro radost, nebojí se pohrát si. Byl jsem v pivovaru podívat se na výrobu Milk Stoutu, který obsahuje také kokosové ořechy a vanilku. Fantastická záležitost, stejně jako třeba Stout IPA Kraken z ovesných vloček,“ hodnotí výčepní ode Dvou přátel Jan Němeček.
Pro úplnost ještě dodejme, že trend létajících pivovarů vznikl ve Skandinávii a odtud se rozšířil za oceán a po zbytku Evropy. Mezi nejznámější kočovníky dneška patří například dánský Mikkeller. Mimochodem, toho mají U Dvou přátel také.
Baví je vyrábět výrazné pivo amerického typu - ejl. Dělají si legraci z marketingu velkých značek a jejich prezentování tradičních receptur. Svou produkci chtějí navýšit zavedením provozu na směny. Projděte se v reportáži po brněnském minipivovaru.
Nebaví vás jen tak sedět u piva? Tady s ním můžete obchodovat. Přímo od stolu.
Hosty chce pivnice spadající pod značku Ambiente lákat především na ošetřené pivo a poctivou kuchyni.