24. 10. 2014
Všeho moc škodí a u alkoholu to platí dvojnásob. Naštěstí figuruje také v segmentu nealkoholických nápojů řada kvalitních výrobků, a další zajímavé novinky vznikají. Ověřili jsme si to na největším českém barovém veletrhu Prague Bar Show, který se uskutečnil 21. a 22. října. Z padesátky vystavovatelů jsme pro vás „vyzobli“ dvě nealkoholické perličky.
Coolcoco – mladé kokosy nikoliv na sněhu
Super nápady často nebývají nikterak složité. Chcete si pochutnat na čerstvé kokosové šťávě? Tak prostě vysekejte do kokosu díru a zastrčte brčko. S touto vizí vznikla letos na jaře firmička Coolcoco, která nyní co dva týdny dováží z Thajska v chlazených kontejnerech 1500 mladých kokosů a v brzké době plánuje navýšení importu.
Mladý kokosový ořech od starého poznáte díky absenci typických hnědých vláken. Na první pohled vypadá jako opracovaná dřevěná koule. Pod tvrdou slupkou se však skrývá jemná vláčná dužina a 3 až 5 deci kokosové vody. „Ty thajské jsou po celém světě známé nejlepší chutí. Zkoušela jsem brazilské i floridské, ale byly hodně vodnaté. Kokosy z Thajska je předčily aromatičností,“ tvrdí Barbora Nálepová, která společně se svým přítelem exotické ovoce do Česka dováží.
Jeden kus prodávají za 89 korun, brzy chtějí rozjet e-shop a zavést množstevní slevy. „Kromě barů a obchodů se zdravou výživou plánujeme distribuovat také do posiloven. Kokos obsahuje hodně proteinů a třeba v Anglii jej v posilovnách využívají jako iontový nápoj,“ dodává Barbora Nálepová s tím, že kokosové mléko umí také ráno krásně pohladit trávící trakt divokého flamendra.
Mladý kokos je vhodný i k domácímu využití. Vyrobíte díky němu různé smoothies, můžete jej využít jako ingredienci při pečení nebo přípravě raw koláčů. Chuťově se prý hodí do kombinace s melounem, což zohlední i chystaná sbírka kokosových receptů. Jestliže chcete rychlý drink, nalijete do ořechu panáka Havany. Nebo rum s ananasovým džusem – a Pina Colada je na světě.
Prášek ze zmijí už nepoužívají
Doktor Kittel byl lékař 18. století, svým umem věhlasný po celých Jizerských horách a Krkonoších. Léčil šlechtu v Praze a přijímal vídeňské pacienty stejně jako okolní chudinu. „Severočeský Faust“ se výborně orientoval v tehdejší medicíně i bylinkářství. Poté co zemřel, opředla jeho život řada lidových legend.
Jméno slavného lékaře si do svého názvu vypůjčila jablonecká firma Kitl. Manufaktura, jejíž chod zajišťuje několik málo lidí, se orientuje na výrobu přírodních sirupů a léčivých bylinných elixírů. Šéfuje jí Jan Vokurka pocházející z rodu lékařů a lékárníků. „Sedmdesát procent naší produkce tvoří sirupy. Ostatní medicíny jsou buď mírně nealkoholické, nebo se bez alkoholu zcela obejdou. Tvrdý alkohol nevyrábíme vůbec,“ říká.
Třeba půllitrová láhev medicinálního sirupu Životabudič údajně dodá tolik energie jako dvacet plechovek průměrného energetického nápoje. Přitom obsahuje pouze zahuštěnou hroznovou šťávu oplývající cukrem a směs pěti bylin dodávajících potřebné množství kofeinu.
Majitelé přiznávají, že receptury jsou v jisté míře uzpůsobené naší době. Doktor Kittel a jeho současníci totiž mimo jiné používali také oleje z naložených švábů nebo prášky z drcených sušených zmijí, s čímž by asi nejeden zákazník ze současnosti měl problém.
Kampaň na dva miliony korun trvala jediný den. Z barmanské limonády se stal profesionální produkt.
Toniková, perníková, ibišková, cream soda, maté. A 45 dalších, zatím ještě neznámých zázračných nealko příchutí.
Sotva nastěhoval chladící box sestře do pokoje, už řeší přesun do vlastní výrobny. O téhle zázvorové pochoutce asi ještě uslyšíme.