8. 6. 2015
Motto: Tenhle článek nemůže být zcela objektivní, protože referuje o věci, na níž jsme tvrdě pracovali. A máme z toho docela dobrý pocit.
Začalo to někdy na konci letošního února. V brněnském Baru, který neexistuje, se po mnoho nocí svítilo ještě dlouhé hodiny po zavíračce, často až do rána. Ne, nebyla to paní uklízečka pomalu se připravující na jarní generální úklid.
To v interiéru baru ostošest cvakala fotografova spoušť, zatímco další lidé kolem něj pózovali a aranžovali. Po více než dvou letech fungování se počal rodit naprosto jiný a netradiční koktejlový lístek podniku. Kdo bar zná, tuší, že z toho nemohla vzniknout žádná standardní, rutinou zavánějící záležitost. Hosté Baru, který neexistuje se o tom mohou přesvědčit právě ode dneška.
Menu se snaží hosta zaujmout ve více rovinách. Tou na první pohled zřejmou je fyzická podoba více než 40stránkového časopisu z tvrdého papíru. Zatímco první polovinu tvoří výběr z 30 originálních koktejlů a stovek lahví s destiláty či likéry, druhá část je věnovaná literatuře. Možná by se slušelo spíše skromněji říci časopisectví.
Podle jakých pravidel se snaží oblékat místní barmani? Kdo je to VIP host? Kde se v Brně vzala sherry? Jak funguje barová laboratoř? Nejen na to odpovídá desítka článků z pera (klávesnice) majitele baru Honzy a šéfredaktora našeho webu Michaela.
„Ve vydání takového tištěného blogu vidím zajímavou cestu, jak bar více zpřístupnit návštěvníkům. Nestydíme se za to, co děláme, ani jak a proč to děláme. Proto o tom hodně mluvíme a píšeme. Říkám tomu pohled pod pokličku,“ vysvětluje spolumajitel Baru, který neexistuje Honza Vlachynský.
Samotné koktejly jsou inspirované světem filmu, přesněji jeho velkými osobnostmi v podobě světových hereckých hvězd. A Petrem Čtvrtníčkem (ten je taky hodně dobrý, jen ho neznají na celé zeměkouli). Co drink, to slavné jméno. Ryan Gosling, Sylvester Stallone, Julia Roberts…
„Jde o zajímavé a emocionální téma, nad nímž se dobře přemýšlí. Nějaké oblíbené filmy a herce má přece téměř každý,“ dodává Honza Vlachynský s tím, že myšlenku propojení koktejlů a kinematografie si vypůjčil z disciplíny Red Carpet Challenge, která je součástí prestižní barmanské soutěže Diageo World Class.
Nyní drobná hádanka. Kýčovitě barevný a zároveň poetický obrázek ze srdce Paříže? Přece dnes už legendární Amélie z Montmartru. Charakteristiku její představitelky, Audrey Tautou, se do koktejlu snažil promítnout šéfbarman Robin Mietus. Klíčová slova zněla: šmrncovní, rozmařilá, okouzlující.
„Přemýšlel jsem nad tím, jak evokovat Francii člověku, který si přičichne k drinku a napije se ho. Vzpomněl jsem si na cestování po Provence mezi jejími nekonečnými lány levandulí a taky na vůni tamního koření. Vzal jsem tedy právě tyto ingredience a za pomoci literatury o chuťovém párování je vhodně doplnil dalšími složkami. Koktejl byl na světě,“ popisuje Robin Mietus.
Podle něj si barový tým ještě před samotnou tvorbou menu určil sortu preferovaných surovin, které jsou nyní v kurzu. Kromě již zmíněných levandulí to jsou také různé čaje, likér Limoncello, bergamotové pyré, výluh z kávových slupek cascara nebo byliny šalvěj a estragon.
V Česku ojedinělou záležitostí je nabídka šestice lahvovaných drinků, které jsou součástí filmového menu, přestože o kinematografii u nich vůbec nejde. Většinu těchto předmíchaných koktejlů dostanete v lahvičkách od toniku pouze na letní barové zahrádce. Nebo v oblíbeném módu „to go“, a vypít si je můžete kdekoliv.
„Jednak jde o usnadnění barmanské práce, protože hosté na zahrádce nebudou muset tak dlouho čekat na svůj drink. Potom také náš obor přibližujeme širším masám. Vždyť kdo by si neudělal pěkné odpoledne na lavičce v parku a s lahvičkou dobrého koktejlu v ruce. Nejsou to sice žádné mixologické rakety, spíše jednoduché twisty. Ale můžete u nich počítat se stálou kvalitou,“ říká hlavní autor těchto lahvovaných drinků, barman Matěj Coufal.
Dlouhé měsíce práce na novém menu se spokojeností v hlase hodnotí jeho kolega Lukáš Látal. „Cítím, že jsme se tím posunuli o pořádný krok kupředu. Nejen vizuální stránkou a koncepcí menu, ale také vychytanými drinky, které následují moderní trendy v technologii výroby, použití domácích surovin, rozmanitosti a nápaditosti. Opravdu každý obsahuje nějakou domácí ingredienci, kterou jsme museli vyrobit a vyzkoušet,“ doplňuje.
Každý z hostů, kterému se bude podoba nového menu líbit, si jej může odnést domů jako suvenýr, a to zcela zdarma. Bar ho totiž vytiskne v celkovém nákladu 10 tisíc kusů. Jen tisk jednoho „magazínu barové radosti“ přitom vyjde barovou pokladnu na několik desetikorun…
K třetím narozeninám dostal Super Panda Circus nové koktejlové menu i hromadu interiérových úprav. Přijdete si zahrát se svým barmanem o drink?
V letošní koktejlové nominaci poprvé převažují brněnské bary nad pražskými. Postaraly se o to Bar, který neexistuje, Super Panda Circus a Spirit Bar.
Včerejší úspěch Super Panda Circusu v Czech Bar Awards. Obhajoba Nejlepšího designu a Nejlepší cocktail bar k tomu!