27. 3. 2015
Autor: Michael Lapčík
Psal se rok 1779, když španělský misionář z řádu františkánů Junipero Serra přivedl skupinu mexických osadníků do oblasti, kde nyní stojí město San Diego. Spolu s misií tady založil i první známou americkou vinici, čímž začala historie pěstování kalifornského vína. Některé prameny však hovoří o vysazování vinohradů evropskými odrůdami dokonce již v 16. století.
Dnes je každopádně dle údajů americké ambasády v Kalifornii vinicemi pokryto 224 tisíc hektarů půdy, na nichž hospodaří bezmála 4 a půl tisíce pěstitelů. Výrobu vína zajišťuje 900 vinařských společností. Spojené státy jsou tak díky vinorodému západnímu pobřeží čtvrtým největším producentem vína po Itálii, Francii a Španělsku.
Na český trh se však kalifornská vína prokousávají v docela vlažném tempu. O jejich prosazování na zahraniční odbytiště se stará Kalifornský vinařský institut, který minulý týden uspořádal v pražské rezidenci amerického velvyslance Andrewa Schapira vskutku velkolepou ochutnávku kalifornských vín. V okázalé Petschkově vile se představila asi stovka vinařství s 500 víny.
„Jde patrně o nejrozsáhlejší kolekci kalifornských vín na jednom místě v Evropě,“ prohlásil v úvodním proslovu zjevně dobře naladěný velvyslanec Schapiro, který se předešlého dne podle svých slov kvůli zvládnutí akce velmi šetřil u irského kolegy oslavujícího proslulý Saint Patrick’s Day.
„Když se řekne Kalifornie, většina lidí si vybaví Beach Boys, Silicon Valley nebo jízdu v kabrioletu. Velmi dobře si ji však můžete spojit také s víny světové kvality. Osobně se dnes těším, až ochutnám víno značky Wayne Gretzky. I když věřím, že víno Jaromír Jágr by u vás mělo větší úspěch,“ našel Andrew Schapiro vínově-sportovní paralelu. Sebevědomě ještě doplnil, že až doposud se při oficiálních akcích v rezidenci rozlévala vína moravská a česká, ale zhruba před měsícem se rozhodl vyměnit je za kalifornská.
Velvyslancovo lobby dokazuje, že kalifornští vinaři se zajímají o odbyt i na tak relativně malých trzích, jako je ten český. Ostatně, vinařství hledající v Česku obchodní zastoupení byla v katalogu vydanému k výjimečné akci označena hvězdičkou.
„Přál bych si, abychom tu toho mohli pořádat daleko více. Ale víte co, máme i Čínu, Brazílii, Rusko, Německo… A samozřejmě náš domácí trh,“ podotkl Paul Molleman, předseda Wine Institute of California s tím, že v menším měřítku organizují ochutnávky kalifornských vín jejich čeští dovozci a obchodníci.
Proč ochutnávku kalifornských vín v sídle velvyslance pořádáte?
Kalifornská vína nejsou na českém trhu tolik známá, jak by mohla být. Snažíme se o to, aby se s nimi potencionální český zákazník lépe seznámil. Poslední takovou akci jsme tady pořádali před pěti lety. Ano, zdejší trh je zaplaven domácí produkcí, to ale neznamená, že tady není prostor pro další vína. Třeba pro Zinfandel, odrůdu, která se v Evropě vůbec nepěstuje. Věřím, že český zákazník postupně objeví jedinečnost kalifornských vín.
Co mám udělat jako první věc, pokud se chci seznámit s kalifornským vínem?
Pít (smích). Záleží na tom, jakými oborovými znalostmi oplýváte. Pokud se zajímáte o levnější vína pro každodenní pití, můžete sehnat ta kalifornská v retailové cenové hladině. Existují ale i ta drahá, exkluzivní a méně tradiční. Výhodou kalifornských vín je, že se v nich i jako laik lehce zorientujete. Třeba francouzská bývají často opatřena tak složitou etiketou, že vlastně ani nevíte, co pijete.
Proč se vínu daří z celé Ameriky nejlépe právě v Kalifornii?
Díky podnebí tam panují opravdu vynikající podmínky. Víno se vyrábí v každém státě USA, na Kalifornii však připadá hned 92 % produkce. Množstevně následují státy Washington, Oregon a New York. Na export jde přes 20 % produkce.
Doporučujeme: odborný článek o ochutnávce na www.jizni-svah.cz
Před pár dny otevřela mezi barmany nejočekávanější letošní novinka - bar L'Fleur, jehož autorem je osobnost českého barmanství Miloš Danihelka.
Organizátoři národní barové soutěže odtajnili letošní nominace. Je možné, že mezi vítězi budou figurovat i podniky působící mimo hlavní město.
Bylo léto roku 2008 a svět se bál nastupující finanční krize. Antonín Suchánek to ignoroval a založil firmu na dovoz biodynamického šampaňského.