Mezi lety 1920-1930 prodělalo světové umění jednu z největších proměn. Umělecké směry a revoluční hnutí vznikaly jako na běžícím páse, vymezovaly se navzájem proti sobě a souzněly s nejrůznějšími ideologiemi.
V českém prostředí byl jedním z ohnisek těchto změn Devětsil fungující mezi lety 1920-1930. Tato platforma socialisticky orientovaných umělců a teoretiků vznikla v Praze pod jménem Umělecký svaz Devětsil (od roku 1925 Svaz moderní kultury Devětsil). Jejím hlavním organizátorem a mluvčím byl Karel Teige a mezi jeho zakladateli figurovala taková jména jako Jaroslav Seifert nebo Vladislav Vančura. Později se připojili např. členové Osvobozeného divadla, surrealističtí malíři Toyen (Marie Čermínová) a Jindřich Štyrský, nebo významní literáti Vítězslav Nezval a František Halas.
Devětsil byl zástupcem proletářského umění, magického realismu nebo divadelního konstruktivismu, avšak jedinečným se stal především díky definici poetismu – výlučně českému literárnímu stylu pracujícímu s novou básnickou poetikou. Další z typických forem byly tzv. obrazové básně neboli koláže a fotomontáže, které v té době představovaly zcela nový umělecký jazyk.
Hnutí mělo v letech 1923-1927 také svou pobočku v Brně. Brněnský Devětsil inicioval významný překladatel a filmový kritik Artuš Černík, kterému se podařilo ke spolupráci získat např. Františka Halase nebo Jaroslava Seiferta. Právě Černík udržoval kontakty s evropskými avantgardními umělci a časopisy, čestné členství mj. přijali Charlie Chaplin nebo Douglas Fairbanks. Brněnská skupina organizovala výstavy, odborné přednášky, avantgardní happeningy, a zajímala se zejména o filmovou tvorbu. Vydávala časopis Pásmo, který se krom kinematografie věnoval poetismu, divadlu i architektuře.
Ukončení činnosti zapříčinily neshody v politických názorech jednotlivých členů, Devětsil jako takový v roce 1931 zanikl, nepopiratelně však udal zásadní směřování českému avantgardnímu umění.
gramy alkoholu: 7,2 g
Devětsil
(Group of Czech avant-garde artists with leaders Karel Teige or Jaroslav Seifert )
Between years 1920 – 1930 international art has undergone one of its greatest transformations. Art directions and “revolutionary” movements have sprung up like mushrooms, defined one against the others and resonated with various ideologies.
One of the epicentres in Czech area was Devětsil operating between 1920 and 1930. This platform of socialist oriented artists and theorists came into being in Prague under the name of Umělecký svaz Devětsil (Artist’s Union Devětsil), since 1925 known as Svaz moderní kultury Devětsil (Union of modern culture Devětsil). Its chief organiser and spokesperson was Karel Teige and among its founders were such persons as Jaroslav Seifert or Vladislav Vančura. Later joined, for example, members of Osvobozené divadlo (Liberated Theatre), surrealist painters Toyen (Marie Černínová) and Jindřich Štýrský or eminent litterateurs Vítězslav Nezval and František Halas.
Devětsil was a representative of proletarian art, magic realism or theatre constructivism yet it became unique by defining Poetism – an exclusively Czech style of literature working with new poetry styles. Another typical form of poetism was so called ‘picture poem’ – poetry combined with assemblage and collage – that at its age represented a very new artistic language.
Devětsil movement had its branch also in Brno between 1923 and 1927. Its establishment was initiated by eminent translator and film critic Artuš Černík who managed to get František Halas or Jaroslav Seifert to work together. It was Černík who maintained contacts with European avant-garde artists and magazines. Honorary membership in Devětsil accepted among other Charlie Chaplin or Douglas Fairbanks. Brno group organised exhibitions, lectures, avant-garde happenings and focused mainly on cinematography. They also issued magazine Pásmo that besides cinematography drew attention to theatre and architecture.
The end of Devětsil’s activites was caused by disagreements in the political opinions of individual members. Devětsil ceased to exist in 1931 yet it undoubtedly set up a fundamental direction of Czech avant-garde art.
Grams of alcohol: 7,2 g
K třetím narozeninám dostal Super Panda Circus nové koktejlové menu i hromadu interiérových úprav. Přijdete si zahrát se svým barmanem o drink?
V letošní koktejlové nominaci poprvé převažují brněnské bary nad pražskými. Postaraly se o to Bar, který neexistuje, Super Panda Circus a Spirit Bar.
Včerejší úspěch Super Panda Circusu v Czech Bar Awards. Obhajoba Nejlepšího designu a Nejlepší cocktail bar k tomu!