20. 1. 2016
Autor: Michael Lapčík
Pivovar v nákupním centru? Tak ten je k vidění opravdu málokde. Jeden takový vznikl na podzim roku 2014 na pražském sídlišti Lužiny, po němž také dostal své jméno. „Nestydíme se za to, že jsme ze sídliště. Jeho siluetu jsme si dokonce nechali nakreslit do loga,“ říká majitel minipivovaru Lužiny Vilém Moravec.
Nejobtížnější podle něj bylo samotné stěhování pivovarských technologií do třípatrového prostoru v nákupním středisku. Komponenty varny se do dveří centra vešly jen tak tak – na každé straně zbýval asi centimetr místa…
Jaký vztah k pivu musí mít člověk, který se ve zralém věku rozhodne založit minipivovar?
Pivo jsem měl rád odmala. Děda mi ho dával pít od sedmi let, a to k velké nelibosti babičky, která říkala, že kvůli tomu budu hloupý. Její proroctví se snad nakonec nenaplnilo. (smích) K pivovarnictví jsem přičichl až jako akcionář jiného pražského minipivovaru Hostivar. Když se chlap přehoupne přes padesátku, zapřemýšlí, jaký sen by si chtěl ještě v životě splnit. No a já jsem si k padesátinám nadělil tento pivovar, jenž vznikl obrovskou shodou náhod a šťastných okolností.
Jakých?
Majiteli obchodního centra Lužiny, s nímž jsem se znal z předchozího působení, vypadl jeden nájemce prostor. Oslovil mě, zda nemám nějaký nápad. Prošli jsme se spolu po Hostivaru a rozhodli se, že postavíme pivovar Lužiny.
Jaká je vlastně přesně vaše role v Hostivaru?
Jsem jedním z 90 akcionářů a můj podíl je tam velice skromný. Jde však o velice úspěšný projekt, přestože většina zaangažovaných lidí se v Hostivaru s pivovarnictvím setkala poprvé v životě. Při budování Lužin mi ale obrovsky pomohli cennými radami, díky nimž jsme pak už téměř neopakovali začátečnické chyby.
Provozovat pivovar v nákupním centru, to zní trochu bizarně. Jaká to má úskalí?
Myslím si, že žádná. Je to restaurace s barem jako každá jiná. Při tvorbě interiéru jsme se samozřejmě nechtěli tvářit, že jsme někde ve staré stodole nebo na půdě, to bychom byli za blázny. Snažili jsme se tedy všechno designovat moderně, jasně a čistě.
Výhodou může být, že tudy projde velké množství lidí.
Polovina sídliště střediskem prochází ke stanici metra. Její blízkost je pro nás obrovskou devizou, protože když k nám někdo přijede přes celou Prahu, nemusí složitě vymýšlet, jak se dostane zpátky domů. Líbí se mi také, jak je nákupní centrum krásně nově rekonstruované.
Váš marketingový slogan zní „Pivo s příchutí hard rocku“, pro hard rockovou kapelu Doga speciálně vaříte pivo Beerstriker. Předpokládám tedy, že rád posloucháte tvrdou muziku.
Možná už na to nevypadám, ale jsem obrovský rockový fanoušek. Vyrostl jsem na kapelách stylu Deep Purple či Led Zeppelin. Dnes už nám tihle „dědkové“ bohužel pomalu odchází, Motörhead je toho příkladem. Mám rád i jiné žánry jako jazz nebo blues, ale hard rock je mi nejbližší. S kluky z Dogy jsme se seznámili přes společného kamaráda a původní obchodní spojení přerostlo v opravdové přátelství.
Z reproduktorů v pivnici vám tedy hraje Doga a na jejích koncertech se na oplátku čepuje vaše pivo?
V pivovaru reproduktory nemáme. Nechtěl jsem, aby hosté byli rušeni jakoukoliv hudbou. Jsem si vědom toho, že ne všichni lidé milují hard rock. Nicméně kluci nám k prvnímu výročí zahájení čepování našich piv uspořádali v pivovaru fantastický unpluged koncert. Slíbili jsme si, že to letos zopakujeme.
Napadá mě analogie s Argemou a Jarošovským pivovarem. Chystáte nějaký pivní hit?
Nebudu říkat, že jsme po třech Beerstrikerech něco takového nevymysleli. Všechno ale má svůj čas. Zatím netlačíme na pilu, uvidíme.
Přestože sídlíte v obchodním centru, na regály hypermarketů se netlačíte.
On to vylučuje už samotný charakter našeho piva. Veškerá naše produkce je nefiltrovaná a nepasterizovaná, jsou to tedy piva s obsahem kvasnic a je potřeba je skladovat v odpovídající teplotě. Pokud by takové pivo stálo v lahvích týden někde na slunci, staly by se z toho granáty. A také by nás trochu degradovalo být v regálu vedle piv za 5,90. To si nedovedu představit.
Minipivovary v Česku přibývají velmi rychle. Kdy se trh nasytí?
To nedokážu odhadnout. Podle mě má tenhle trh ještě obrovské rezervy a dokud zde budou ochotní investoři, tak se přírůstek minipivovarů nezastaví.
Baví je vyrábět výrazné pivo amerického typu - ejl. Dělají si legraci z marketingu velkých značek a jejich prezentování tradičních receptur. Svou produkci chtějí navýšit zavedením provozu na směny. Projděte se v reportáži po brněnském minipivovaru.
Nebaví vás jen tak sedět u piva? Tady s ním můžete obchodovat. Přímo od stolu.
Hosty chce pivnice spadající pod značku Ambiente lákat především na ošetřené pivo a poctivou kuchyni.