Geometrické tvary, věcnost, funkčnost a hlavně žádné ornamenty, takovými principy se řídil německý architekt Walter Gropius, když roku 1925 navrhoval novou budovu pro uměleckou školu Bauhaus v Desavě. Vraťme se však o šest let nazpátek do německého města Výmar, kde toto legendární centrum umění a designu vzniklo.
Sloučením umělecko-průmyslové školy a výmarské akademie umění se v roce 1919 zrodila vysokoškolská instituce, která neměla ve světě obdoby. Iniciátorem a zároveň také ředitelem nové školy se stal právě Walter Gropius, jehož cílem bylo sjednotit řemesla s uměním a vytvořit novou avantgardní estetiku.
Způsobilost uchazečů ke studiu v Bauhausu se prokazovala zdárným absolvováním ročního přípravného kurzu. Cesta k vysokoškolskému diplomu pak vedla nejprve přes tříleté řemeslné učení, které bylo zakončeno tovaryšskou zkouškou. Studenti se vzdělávali v disciplínách všech možných odvětví, jako byla například textilní tvorba, sklářství, kovovýroba, řezbářství, nástěnná malba či divadlo a to pod vedením předních umělců té doby. Kromě samotného Gropia vyučovali na škole například malíři Paul Klee, Vasilij Kandinskij, Karel Teige, fotograf László Moholy-Nagy nebo architekt Mies van der Rohe, autor brněnské vily Tugendhat.
V roce 1925 vyhrála volby ve Výmaru krajní pravice a levicově orientované centrum meziválečné avantgardy se tak muselo přestěhovat do Desavy. Gropius zde na louce za městem navrhl budovu, která plně odpovídala jeho představě o umělecké škole. Ani v Desavě, významném centru průmyslové výroby, se ovšem Bauhaus příliš neohřál. Po sedmi letech, roku 1932, se pod tíhou politických a finančních tlaků přestěhovala celá škola do Berlína, kde byla krátce po nástupu nacistů k moci zrušena. Alternativní přístup k učení a výchova na konkrétních úkolech pro reálnou práci se však staly inspirací pro mnohé vysoké školy.
gramy alkoholu: 16,7 g
Gropius
(Walter Gropius, the founder of Bauhaus – one of the most important centres of art, design and architecture of the modern times)
Geometric shapes, objectivity, functionality and above all no ornaments; those are the principles followed by German architect Walter Gropius by designing the new building for Bauhaus art school in Desava in 1925. Let’s return to the German city of Weimar six year ago where this legendary art and design centre was established.
In 1919 the Weimar Saxon Grand Ducal Art School and the Weimar Academy of Fine Art merged and created a higher education institution unprecedented in the world. Walter Gropius became the initiator and also the director of this new school. His aim was to unite crafts with arts and to create a new avant-garde aesthetics. The eligibility of students in Bauhaus was demonstrated by successful completing a one-year preparatory course. The way to the university diploma then led through a three-year craft learning ended by a journeyman’s exam. Students were educated in disciplines of many various industries, such as textile creations, glassmaking, metalwork, wood cutting, murals or theatre under the leadership of leading artists of that time. Apart from Gropius himself, teachers were for example painters Paul Klee, Vasilij Kandinskij, Karel Teige, photograph László Moholy-Nagy or architect Mies van der Rohe, the author of villa Tugendhat in Brno.
In 1925 elections in Weimar were won by far-right and left-oriented centre of the interwar avant‑garde had to move to Dessau. Gropius on a meadow outside the city designed building fully matching his idea of an art school. However, not even in Dessau, an important centre of industrial production, Bauhaus could not stay longer. After seven years, in 1932, the school moved under the pressure of political and financial issues to Berlin where it was closed shortly after Nazis seized the power. An alternative approach to teaching and education on specific tasks for real work became the inspiration for many universities.
Grams of alcohol: 16,7 g
K třetím narozeninám dostal Super Panda Circus nové koktejlové menu i hromadu interiérových úprav. Přijdete si zahrát se svým barmanem o drink?
V letošní koktejlové nominaci poprvé převažují brněnské bary nad pražskými. Postaraly se o to Bar, který neexistuje, Super Panda Circus a Spirit Bar.
Včerejší úspěch Super Panda Circusu v Czech Bar Awards. Obhajoba Nejlepšího designu a Nejlepší cocktail bar k tomu!